Jump to content
31/07/25

Nå gjør Rampen havet til hovedvei for opplevelser fra Ramsalt

Med tre RIB-båter, ny opplevelsesbase og ambisjoner om helårsturisme, utvider Rampen virksomheten, og legger nå til kai i Ramsalt.

ørn
Daglig leder Vegard Skar, styreleder Trond Eirik Paulsen og opplevelsesutvikler Svein Inge Sjøbu står samlet bak Rampens satsing i Ramsalt med ambisjon om å koble by, fjell og hav. (Foto: Christine Karijord)

– Det vi skal i gang med nå, er å legge tre nye RIB-båter til den nye kaia nedenfor Ramsalt. Vi har to i dag, og har bestilt en tredje, sier daglig leder i Rampen, Vegard Skar. 

De tre båtene skal brukes til å gjøre regionens kystlandskap mer tilgjengelig, og koble by og natur sammen fra sjøsiden.

– Vi skal bruke båtene til å kjøre folk rett fra Ramsalt til alle de fantastiske aktørene som er i området rundt, alt fra Arnøy Brygge til Helligvær, Saltstraumen og Kjerringøy, for å nevne noen. Dette er de gode gamle sjøveiene våre som vi skal vise fram til de som kommer hit. Bodø-regionen er spektakulær fra havet, og nå skal vi bidra til å gjøre steder som fort blir utilgjengelig uten båt enda mer tilgjengelig, sier Skar.

2025 06 13 Illustrasjoner Fugle
Rampen plasserer sine RIB-båter ved den nye brygga i Ramsalt, rett nedenfor Quality Hotel Ramsalt i Bodø sentrum – lett tilgjengelig både for besøkende og byens befolkning. (Illustrasjon: Norconsult)

Et vindu inn og en dør ut

Etter å ha etablert Via Ferrata, og guidede turer i fjellene like utenfor Bodø sentrum, retter Rampen dermed blikket mot havet. Fra august åpner de en ny betjent Adventure Hub i Ramsalt, et innbydende knutepunkt der både lokalbefolkning og besøkende kan få hjelp til å finne riktige opplevelser, stille spørsmål og booke turer.

– Dette har vi manglet i Bodø. Et sted du faktisk kan gå inn, få informasjon og veiledning, enten du er turist eller bor i byen. Nå får vi et flott fysisk rom for å møte folk, inspirere og gjøre terskelen lavere for å komme seg ut i naturen, sier Svein Inge Sjøbu, som har vært med i Rampen siden 2022, og nå har ansvar for å utvikle opplevelsesporteføljen.

For Rampen handler satsingen også om trygghet og forutsigbarhet, verdier de mener er avgjørende for å gjøre Bodø til en destinasjon folk velger å bli i, ikke bare passere gjennom.

– Vi ønsker at folk skal kunne stole på oss. Har du booket en tur, så blir det tur, også om det bare er to påmeldte. Det gir en trygghet som gjør det lettere å velge Bodø som base for å oppleve regionen, og til å bruke litt mer tid her, sier Sjøbu.

IMG 0268
Fra den nye basen i Ramsalt skal Rampen ta gjester med ut på alt fra RIB-turer til klatring i Via Ferrata, og skaper nå spennende opplevelser som binder byen sammen med fjell og hav. (Foto: Rampen)

Tester nye turkonsepter

Med base i Ramsalt vil Rampen utvikle helt nye opplevelser, og koble fjell og hav på kreative måter. Ett av konseptene de har testet, er rappellering fra fjelltopp rett ned i RIB-båt.

Det funket kjempebra. Du står der oppe med den utsikten, i fullt klatreutstyr, og så rappel ned i båten. Og så er du plutselig på sjøen. Det var en megaopplevelse, sier leder Vegard Skar, med entusiasme i stemmen. 

Han forteller at de nå vurderer å gjøre slike kombinasjonsturer til en del av det faste tilbudet.

– Å sy sammen klatring, fjell, hav og transport til helhetlige opplevelsesdager er en viktig del av Rampens strategi for å bidra til å bygge opp Ramsalt som et knutepunkt for naturbasert turisme, året rundt i Bodø, sier Skar.

CNK 7052
Fra PowerOffice til opplevelsesdesign. Styreleder Trond Eirik Paulsen bruker erfaringen fra tech-verden til å utvikle helhetlige naturopplevelser. – Vi skal bygge sakte og med respekt for naturen, sier Paulsen om Rampens langsiktige ambisjoner for bærekraftig reiseliv. (Foto: Christine Karijord)

Ramsalt som utgangspunkt og visjon

For Rampen var Ramsalt et naturlig valg, ikke bare fordi det nå kommer kai og fasiliteter, men fordi stedet gir mulighet til å skape en helhetlig og ansvarlig opplevelsesdestinasjon midt i byen.

– Vi har tenkt på båt i Rampen lenge, men det har ikke vært noen plass å ha båtene. Men da Morten Jakhelln og Hundholmen Byutvikling kom med planene for kaia og badstuanlegget, skjønte vi raskt at vi ikke kunne si nei til muligheten, sier styreleder i Rampen, Trond Eirik Paulsen.

For Paulsen, tidligere PowerOffice-gründer og nå investor og pådriver i Rampen, handler etableringen om mer enn infrastruktur og logistikk.

– Vi ønsker å bygge en kvalitetsdestinasjon. På innbyggerens og naturens premisser. Vi skal ikke bli en maskin som presser gjennom flest mulig turister, men skal bygge sakte og forsiktig, og med stor respekt for naturen, sier Paulsen.

Han peker på potensialet i Bodø-regionen, men også på ansvaret som følger med mulighetene.

– Vi har fjorder, fjell, skjærgård, og fem nasjonalparker rett ut fra stuevinduet vårt. Det er et Norge i miniatyr. Men potensialet er underutviklet. Vi må ta dette seriøst, og gjøre det på en bærekraftig måte, sier han.

Målet er å bruke Bodøs naturkapital på en måte som respekterer stedet, skaper minneverdige opplevelser, og samtidig bygger en bærekraftig reiselivsnæring for fremtiden.

– Globalt utgjør turisme omtrent ti prosent av BNP. I Norge er det under fem. I Bodø enda lavere. Og det er til tross for at vi kanskje har en av de vakreste naturregionene i verden. Det sier noe om potensialet, og ansvaret, sier Paulsen.

Image6
Med RIB-båtene som nå legges til kai i Ramsalt, åpner Rampen for raske turer rett fra Bodø sentrum til spektakulære destinasjoner som Saltstraumen, Helligvær og Kjerringøy. (Foto: Christine Karijord)

Fra PowerOffice til opplevelsesdesign

Paulsen var med på å bygge opp PowerOffice til å bli et av Norges mest brukervennlige og moderne regnskapssystemer. I 2022 solgte han seg ut av selskapet, og tok et bevisst valg om å bruke kompetansen fra tech-verden på noe helt annet, men med den samme kjernefilosofien i bunnen.

–  Når jeg jobbet med programvare, var det alltid sluttbrukerens opplevelse som sto i sentrum. Det handlet om å forenkle det komplekse, gjøre det lett å bruke, og skape noe folk faktisk likte å jobbe med. Nå tar vi den tankegangen med oss ut i naturen. Det er den samme logikken. Vi skal begeistre. Vi skal gjøre det enkelt å velge, enkelt å delta, og skape opplevelser som setter seg i minnet og i kroppen, sier han.

Denne overføringen fra digital brukeropplevelse til fysisk opplevelsesdesign er kjernen i Rampens strategi. Med base i Ramsalt og satsing på kvalitet, tilgjengelighet og naturnær guiding, utvikler de produkter og helhetsopplevelser som gjør det enklere for både turister og lokalbefolkning å komme seg ut og oppleve det beste Salten har å by på, fra fjell til fjord.

– Folk trenger ikke flere ting, de lengter etter tilstedeværelse. Og vi vil skape opplevelser som får folk til å føle. Det er da opplevelsen virkelig sitter igjen i kroppen, og det er dit vi vil, sier Paulsen.

Fra action til stillhet

For gjengen i Rampen handler gode opplevelser ikke bare om fart og spenning, men om helhet. Og med base i Ramsalt skal Rampen skape sømløse overganger mellom byen og naturen, gjennom både mestring og ro.

– Snart har vi alle brikkene på plass. Fjellene rett bak oss, havet foran oss, RIB-båtene på Ramsalt-kaia, saunalandsbyen, hotellet, restaurantene, og nå også en Adventure Hub der folk kan komme inn, bli møtt og få veiledning. Det gjør at vi kan skape en opplevelse fra Ramsalt som ikke stopper når turen er ferdig, sier Sjøbu.

Han ser for seg en dag med fjellklatring eller RIB-tur der gjestene kan lande i badstuene, nyte et godt måltid, og kjenne på stillheten etter spektakulære opplevelser.

– Vi ønsker å skape flyt. At hele reisen fra aktivitet til avkobling henger sammen. Det er da opplevelsen setter seg, ikke bare som et minne i hodet, men som noe du kjenner i kroppen når du reiser hjem fra Bodø, avslutter Sjøbu.